*

JuhaJr

Taas yksi uusi junarata pk-seudulle?

Vantaan maankäytöstä vastaava apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilä (Sdp.) esitteli pk-seudun visioita meille vantaan kehitystoimikuntien jäsenille kaupungintalolla maanantaina 6.11.2017. Yksi niistä oli suora junalinja Helsingin keskustasta Vantaalle lentokentälle. Eikä maksa yhtään!? Onkohan päättäjillä ja suunnittelijoilla menossa joku kilpailu että "Mikä on sinun junaratasi" kun näitä erilaisia ratoja vilisee?jja niihin rahoja jostain arkusta? On Pisararata, Tallinnan-rata tunnelilla ja nyt sitten vielä tämä. Vantaakin rakentanee n. 2030 kieppeillä muutaman kilometrin takia Tikkurilasta lisäksi raitiotien lentoasemalle. Muuta tarvittavaa ei sitten taas liene 1o-30 vuoteen taas mahdollisuus Vantaalle rakentaakaan? Ja bussilinjojahan ei voi lisätä tai järkeistää nopeammiksi?! Tai lisäraidetta jo oleville radoille?

Tälläinen villi uusi rataidea - tai toki jos rahaa olisi pohjattomasti niin mikä ettei - ehdotus johtunee siitä taustasta, että kehäradan junat pysähtyvät joka pysäkillä ja siten matka kestää liikaa. Ei turistit saati uusien alueiden asukkaat välttämättä välitä katsella kaikkia "maisemia", sen toki ymmärrän.

Mutta hyvänen aika sentään! - onhan pääradallakin nopeampia ja hitaampia junia. On junia jotka pysähtyy joka asemalla (esim. N) ja junia jotka ovat nopeita koska pysähtyvät vain isoimmilla asemilla (esim. R,Z,H,D - iso D?).

Miksei siis voi tehdä junaa joka pysähtyy Helsingin (ja kenties Pasilan jälkeen) vain Tikkurilassa ennen Lentoasemaa ja toisessa suunnassa "sydäntä" vaikkapa vain Myyrmäessä ennen Helsinkiä - näin on muuallakin maailmallakin toimittu - on hitaammat ja sitten express-junat. Voisihan toinen ehkä maksaa sitten vaikka hieman enemmän. 

Järjenkäyttö sallittu - verorahojen järjetön hassaus EI!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat